Бізнес із друзями: аргументи за і проти

Тисячі людей працюють як приватні підприємці і є одноосібними власниками компаній. Проте велика частка бізнесу заснована і на партнерстві, коли керівництво бізнесом здійснюється двома і більше людьми. Адже переваг від поєднання навичок, досвіду і фінансового капіталу двох людей цілком очевидні.

Але все ж дружба або родинні зв’язки та управління своєю справою – це зовсім не одне й те ж. Незважаючи на найкращі наміри і оптимістичні надії, те, що починається як безпечне і взаємовигідне співробітництво, в результаті може перетворитися на щось схоже на нічний кошмар.

Причому припускається не управління сімейним бізнесом – це інша тема з цілим рядом своїх особливостей – йдеться про придбання, продаж і створення бізнесу з друзями або родичами. Давайте розглянемо основні аргументи прихильників і противників такого співробітництва і подумаємо, як убезпечити себе від можливих проблем, якщо ви все ж зважилися на такий крок.

Плюси спільного бізнесу

Наші друзі – це люди, з якими нам приємно проводити час, які поділяють наші інтереси і просто ті, до кого ми звертаємося за допомогою насамперед. Дружні стосунки характеризуються комфортом і підтримкою, саме тому наявність друзів у ролі ділових партнерів дає цілий ряд переваг.

Високий рівень довіри. Із таким співзасновником ви давно знайомі і можете цілком довіритися йому в плані управління компанією. У вас є певне розуміння того, як ваш друг поводиться в тих чи інших життєвих ситуаціях, і багато проблем можуть вирішуватися буквально на інтуїтивному рівні.

Спільні інтереси і переконання. Друзі, які проводять разом багато часу, найімовірніше, мають спільні інтереси і поділяють ту ж систему цінностей. Коли ваш кращий друг є вашим же діловим партнером, можливо, вам буде набагато простіше приймати безліч важливих рішень і долати перешкоди, які можуть трапитися на шляху бізнесу, що розвивається.

Кожен у чомусь сильний. Напевно, в оточенні ваших знайомих і рідних знайдеться чимало прикладів історій, коли двоє друзів – один активний і «пробивний», а інший тихий, але закоханий у свою роботу – починали власну справу та процвітали за рахунок того, що їхні сильні сторони чудово поєднувалися. Приклад із нашої області – хороший продажник і талановитий розробник, що є ідеальною комбінацією для підкорення практично будь-якої галузі в IT.

Стосунки, перевірені часом. Найбільш частою причиною розвалу компаній традиційно вже є конфлікт між співзасновниками. Часто люди банально просто не можуть порозумітися один з одним, прийти до єдиного консенсусу, знайти компроміс. У друзів така навичка добре відпрацьована ще за минулих часів, які були давно до початку спільної справи.

Нижчі інвестиції на старті. Як не крути, але через перераховані на початку цієї статті пункти розділяти ризики з другом набагато простіше, ніж намагатися вирішити всі проблеми самотужки. Щодо інвестицій це правило теж актуальне. По-перше, всі ваші витрати діляться на двох. Ну а по-друге, за умови нестачі грошей ви можете компенсувати це власним часом, адже у ви матимете вже не 8, а цілих 16 годин.

Психологічний комфорт. Складно пояснити цю людську особливість, але залишається фактом – із другом набагато легше починати будь-яку справу. Ви можете довгі роки мріяти про власну справу, але так і не наважитися на перший крок доти, поки аналогічне бажання не з’явиться у кого-небудь із ваших друзів. І тоді вже разом, із вогником в очах, можна відправлятися на підкорення висот підприємництва.

Справа в тому, що сучасна людина проводить дійсно дуже багато часу на роботі. А значить, люди, з якими ви в цей час спілкуєтеся, стануть складовою вашого життя, подобається вам це чи ні. Науково доведений факт, що якість стосунків із колегами багато в чому впливає і на якість нашої роботи. Зрештою, якщо не довіряти своїм друзям і рідним, то кому взагалі в цьому світі можна взагалі довіряти?

Бізнес з друзями: основні мінуси

У медалі завжди два боки, і ті ж самі переваги, які дають нам дружні стосунки, можуть стати причиною серйозних проблем, якщо спробувати спроектувати це в суворий світ бізнесу. Зважайте на це, адже існує чимало вагомих причин, чому не варто починати бізнес з друзями, і ось основні з них.

Погляди на бізнес можуть бути різними. При запуску бізнесу з другом або з кимось із родичів дуже хочеться вірити, що ваші стосунки можна буде легко перевести в комерційний союз. Проте навіть у людей з однаковими цінностями і життєвою філософією підходи до вирішення різних підприємницьких завдань можуть істотно відрізнятися. При створенні бізнес-моделі або формуванні корпоративної культури це може спровокувати конфлікти, які здатні підірвати навіть найміцніші стосунки.

Хто з нас бос? Якщо чіткий розподіл ролей відсутній, наприклад при партнерстві в форматі 50/50, ділове партнерство має в собі ризик двозначного сприйняття лідерства. У підсумку це може призвести до боротьби за владу між партнерами, що матиме вплив на всі аспекти розвитку компанії і призведе до різниці в баченні тактики і стратегії подальшої роботи.

Ціна невдачі набагато вища. Згідно зі статистикою, приблизно 80% нових підприємств припиняє роботу в перший рік свого існування. Для власника бізнесу зазвичай це обертається тільки фінансовими втратами. А ось для тих, хто починає свою справу в форматі партнерства, ціна помилки значно вища, адже ви можете і втратити гроші, і зіпсувати стосунки.

Ваші цілі можуть відрізнятися. Ваша мотивація для ведення бізнесу може сильно відрізнятися від мотивації вашого партнера, і це перший тривожний дзвіночок, якщо ви розумієте це вже на старті. Принципові відмінності неминуче спровокують конфлікт, питання тільки в тому, коли це станеться.

Наприклад, ви можете орієнтуватися на довгострокові цілі, прагнучи побудувати бізнес на десятиліття, справжній бренд. У той же час ваш партнер не хоче нічого більшого, ніж просто заробити гроші, щоб збільшити свої наявні доходи. Успішне комерційне партнерство можливе лише на основі спільної мети, спільних цінностей і прагнень.

Емоції замість холодного розрахунку. Керуючись емоціями замість раціонального планування, можливо, доведеться йти на компроміс у багатьох питаннях. Наприклад, у вашого партнера може не вистачати необхідних бізнесу компетенцій і досвіду, вам важко буде адекватно оцінити продуктивність один одного, та й потенційний вплив негативної критики один одного може мати руйнівні наслідки.

У той же час, маючи справу з найманими працівниками, можна дозволити собі вирішувати відповідно до об’єктивної реальності та раціональної оцінки ситуації, що для будь-якого бізнесу буде варіантом набагато привабливішим.

Успіх теж несе ризики. Цілком логічно, що відносини можуть постраждати через невдачі в бізнесі. Однак є ймовірність, що вони можуть змінитися і в тому випадку, якщо підприємство виявиться успішним. Наполегливе прагнення до успіху та досягнення цілей можуть сильно змінити поведінку будь-якої людини, створивши дистанцію у стосунках між друзями. Та й конфлікт на підставі розподілу прибутку теж ніхто не відміняв.

Бізнес не завжди в пріоритеті. І причин цьому може бути дуже багато. Наприклад, зміна певних особистих обставин здатна змусити одного з партнерів набагато більше часу приділяти іншим речам. Це може бути шлюб, поява дітей, нові інтереси та потреби.

Навіть якщо обидва партнери мають схожий світогляд і однакові цілі, під впливом непередбачених обставин пріоритети здатні сильно змінитися. Така ситуація може формуватися як поступово, так і виникнути протягом короткого часу, знижуючи можливості для маневру.

Перераховані плюси і мінуси дозволять вам зробити більш об’єктивну оцінку своїх планів із урахуванням можливих ризиків.

10 порад, які допоможуть вам уникнути проблем

Отже, якщо ви все ж вирішили організувати спільний бізнес із друзями або родичами, ось кілька порад, які допоможуть вам досягти успіху в цій справі.

Визначтеся з цілями. Цілі партнерства і спільної справи повинні бути чітко визначені й обумовлені заздалегідь. Якщо вони влаштовують кожну зі сторін, це допоможе авансом вирішити безліч можливих проблем. У будь-якому випадку потрібно бути готовим до того, що ви вступаєте в азартну гру, ставки в якій досить високі для кожного.

Позначте ролі. Практично всі експерти погоджуються в тому, що чіткий розподіл ролей кожного з партнерів у бізнесі багато в чому є вирішальним моментом для успішної роботи. Таким чином, ви виконуєте свої завдання, а ваш партнер робить свою роботу і ви не заважаєте один одному. Наприклад, один займається виробництвом, а інший – маркетингом та продажами.

Будьте готові до несподіванок. Кажуть, що для того, щоб по-справжньому пізнати людину, необхідно пожити поруч із нею деякий час. У цьому випадку це теж справедливо. Вам може здаватися, що ваш друг майже ідеально вам підходить як бізнес-партнер, але в підсумку може виявитися, що все зовсім не так. З іншого боку, якщо ви не помилилися та отримали компетентного у своїй справі і вірного їй компаньйона, ваша повага один до одного буде тільки рости.

Доповнюєте ви один одного? Переконайтеся, що ви починаєте бізнес із другом, тому що це буде дійсно корисно для вас двох, а не тільки тому, що вам приємно проводити час разом. Дуже добре, якщо компетенції одного з вас перекривають слабкі місця іншого, таким чином як команда ви будете дійсно сильні. Переконайтеся, що ви обидвоє нормально сприймаєте конструктивну критику і поважаєте думку свого партнера.

Будьте насамперед професіоналами. А вже потім – друзями. Поставте на перше місце саме спільну справу, робіть ставку на професіоналізм при вирішенні важливих питань. Наприклад, коли йдеться про серйозні фінансові питання, від жартів краще утриматися.

Обговоріть все заздалегідь. Аж до ситуації, що буде, якщо один із співзасновників вирішить вийти з бізнесу. Це передбачає як юридичний договір, з правами і зобов’язаннями сторін, так і просто документ, у якому в письмовій формі чітко вказане ваше бачення розвитку компанії, частки у власності, умови вирішення конфліктів та інші важливі моменти.

Будь-який альянс найкраще тримається не на чесному слові, а на основі правового договору. Без такого документа ви будете сильно вразливі у випадку потенційних ускладнень, які можуть негативно вплинути на ваш бізнес і дружбу.

Демократії тут місця немає. Із дитинства нас вчать уникати конфліктів і в суперечливих ситуаціях шукати компроміси. Але бізнес – це не дитячий садок, і загальна справедливість не є пріоритетом для підприємців, особливо на ранніх етапах розвитку. Будьте готові приймати жорсткі рішення, якщо це виправдано. Іноді для того, щоб зрушити з мертвої точки, немає часу для обговорень, потрібно просто діяти.

Переконайтеся, що у вас спільні мотиви. Як правило, з друзями легко починати щось нове, адже це не тільки весело, але і прибутково. Проте якщо ваші мотиви відрізняються, а цілі не збігаються, можна не сумніватися, що через кілька місяців ваша співпраця припиниться. Одним словом, якщо ви не хочете віддавати борги, втративши при цьому друга, переконайтеся, що мотиви у вас одні й ті ж.

Не дозволяйте грошам стати проблемою. У грошей є «дивовижна» властивість – вони можуть посварити навіть кращих друзів. Тому найкраще, якщо з самого початку ви забезпечите повну прозорість у всіх фінансових аспектах підприємства. Наймання бухгалтера є одним із перевірених способів обмежити вирішення питання управління грошовими потоками. Жоден із партнерів не повинен мати можливості в будь-який момент зняти гроші з рахунку без відома і згоди іншої сторони.

Спілкування і ще раз спілкування. Не варто применшувати важливість щирого і частого спілкування один з одним. Спілкування завжди важливе, і його значення посилюється, якщо вам доводиться працювати з близькою людиною. Якщо у вас виникають сумніви або ви відчуваєте занепокоєння щодо будь-чого, не варто тримати це в собі, дозволяючи напруженості наростати.

Якщо для того, щоб уникнути непорозумінь, досить кількох запитань електронною поштою або телефонного дзвінка, так візьміть і зробіть це. Уникайте плутанини та образ, і ви будете приємно здивовані тим, наскільки швидше підуть справи.

Як ви вже зрозуміли, довіра – це добре, але для побудови успішної справи вам доведеться вийти за її межі, побудувавши відносини з новими правилами. У будь-який час початкові сприятливі обставини можуть змінитися, і до цього потрібно бути готовим.

Рішення приймати Вам!

Звичайно, бажання почати бізнес разом із близькими вам людьми здається чудовою ідеєю, з мінімумом ризиків і величезними можливостями. Іноді так і буває, але найчастіше ситуація протилежна.

Як і в багатьох інших речах, у бізнесі корисно передбачати всі можливі сценарії, розглядаючи не тільки перспективи, а й прогнозуючи ризик та альтернативні варіанти. Подумайте, чи вартує вигода від спільного бізнесу ризиків, пов’язаних із можливими наслідками для дружби і відносин. Можливо, краще займатися всім самостійно, а потрібних людей просто найняти.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *