Топ-10 технологій, які припинили існування в минулому десятилітті

Технології та прогрес, як і еволюція, неухильно просуваються вперед. Як і в природному відборі, застарілі технології нерідко “відмирають”, звільняючи місце для нових, більш прогресивних ідей. Згадайте, як усталений сервіс, гаджет або пристрій працював справно, але в один момент ставали непотрібними через появу більш швидкого, зручного або дешевого аналога.

Наприклад, більшість із нас непомітно для себе викинули старі кнопкові мобільники і взяли до рук смартфони. Так в минулому десятилітті багато технологій, якими ми захоплювалися і активно користувалися, раптово припинили своє існування і стали історією.

1News розповідає про  технології, які “померли” для споживчого ринку в період з 2010 по 2019 роки.

MP3-плеєри

Apple iPod

Формат аудіофайлів MP3 призвів до вершини популярності цифровий плеєр iPod, який дебютував на початку 2000-х років. Apple змінила підхід до того, як ми слухали музику і витіснила з ринку громіздкі касетні та CD-плеєри. З появою MP3 плеєрів користувачам не потрібно було носити з собою змінні носії інформації – все вміщувалося на вбудований жорсткий диск, а пізніше – на флеш-пам’ять. Ці нові плеєри дозволили людям зберігати величезну бібліотеку своїх улюблених музичних композицій в компактному пристрої, які з року в рік ставали все меншими і зручнішими.

Однак зі зростанням популярності смартфонів, які володіли всіма можливостями аудіоплеєра, потреба в окремому програвачі відпала сама собою. Цвях у кришку труни MP3-плеєрів забили стріммінгові сервіси типу Spotify, Soundcloud, Apple Music або Google Play Music. Сам формат MP3 був оголошений мертвим у 2017 році, коли Інститут інтегральних схем суспільства Фраунгофера, який його спочатку і створив, припинив свою програму ліцензування.

Месенджери AOL, MSN, BBM, Yahoo!

Месенджери

Месенджери

Користувачі кінця 90-х або початку 2000-х найчастіше спілкувалися з друзями в MSN Messenger, AIM (AOL Instant Messenger) або в Yahoo! Messenger. У той час текстові чати були відносно новою річчю. Пізніше революцію у спілкуванні через інтернет зробив BBM (BlackBerry Messenger), який дозволив розширити межі інтернет спілкування, додавши миттєві повідомлення, відео та голосові чати, спільне використання місця розташування та інші функції. Ці піонери раннього обміну повідомленнями поступово були замінені новими і більш якісними послугами WhatsApp, Viber і Telegram.

Microsoft викупила Skype у 2012 році, сигналізуючи про закінчення MSN, Verizon придбала AOL в 2015 році і, нарешті, відключила AIM в 2017 році, а Yahoo! Messenger був закритий у 2018 році. BBM все ще існує як додаток до вимираючих смартфонів BlackBerry – щодо шифрування він все ще залишається найнадійнішим.

DVD та відеопрокат

DVD

DVD

Раніше ми з гордістю демонстрували наші колекції блискучих дисків фільмів і телешоу, але в сучасних вітальнях уже рідко можна побачити DVD або BlueRay-диски. Нещодавно люди заглядали в місцевий магазин відеопрокату і проводили кілька хвилин, читаючи обкладинки DVD, перш ніж придбати новий фільм. Однак збільшення пропускної здатності інтернету, велика кількість бездротових точок Wi-Fi і поява онлайн-кінотеатрів витіснили оптичні носії DVD з фільмами. Зі скороченням продажів DVD, практично повністю зникли і DVD-плеєри. Диски Blu-Ray і UHD спробували зайняти нішу доставки високоякісного контенту, але не змогли завоювати популярності. Всі сучасні ігрові приставки давно можуть відтворювати DVD і Blu-Ray, але навіть їх рідко використовують для перегляду фільмів, тому необхідність в спеціальній ніші для DVD під телевізором відпала сама собою. Кінцем епохи фільмів на оптичних носіях можна назвати банкрутство у 2014 році гіганта прокату DVD-дисків в США Blockbuster.

Steam Controller, Link і Steam Machines

Steam Machines

Steam Machines

Valve пробилася на вершину успіху індустрії відеоігор завдяки своїм іграм серії Half-Life, Counter Strike, Dota 2, Team Fortress, а також найпопулярнішому ігровому магазину цифрової дистрибуції Steam. Можливо, окрилена своїм успіхом Valve вирішила підкорити ринок відеоігор своїми власними розробками і голосно анонсувала ряд пристроїв, які за задумом мали “поховати” ігрові приставки.

Ідея спочатку була непоганою. Представлений концепт Steam Machines в 2013 році представляв собою компактний комп’ютер розміром з ігрову приставку, що працює на власній операційній системі Steam OS на основі Linux. Були випущені навіть кілька таких ігрових пристроїв під брендом Dell Alienware. Але серйозні технічні проблеми, як з апаратною, так і програмною частинами, не дозволили їм “вистрілити” на ринку і проект був згорнутий в 2016 році.

Пізніше Valve запропонувала ідею стрімінгової ігрової платформи Steam Link, яку доповнював би Steam Controller, що повністю настроюється з революційним підходом до управління з геймпада. Однак рішення компанії не змогли переконати гравців пересісти з ігрових приставок PlayStation 4 і Xbox One на пристрої Valve. В кінці 2019 року було продано останні партії Steam Link і Steam Controller і їх виробництво було припинено.

Плазмові телевізори

Плазмові телевізори

Плазмові телевізори

Ринок ЕПТ телевізорів в середині 2000-х був витіснений плазмовими моделями з величезною площею екрану. Технології плазмових телевізорів дозволили світу побачити картинку в HD і Full HD якості, а також вони займали менше місця. Але на ринку плоских ТВ вибухнула нова битва – між “плазмою” і LCD, про яку багато читачів навіть не знали.

Якщо покупець хотів отримати найкраще можливе зображення, він обрав плазмовий телевізор – вони пропонували більш глибокий чорний колір, кращі кути огляду, швидшу обробку зображення, а також вищу роздільну здатність. У свою чергу LCD-телевізори або ЖК-телевізори зі світлодіодним підсвічуванням LED мали більш високу яскравість і споживали менше енергії – тільки найкращі світлодіодні телевізори могли зрівнятися з плазмовими телевізорами за якістю зображення.

Так чому ж виробництво плазмових телевізорів закінчилося у 2014 році? Головним чином тому, що масове виробництво скоротило вартість світлодіодних LCD телевізорів, а провідний виробник плазмових ТВ Panasonic не зміг повністю розкрити потенціал своєї технології. Як і Betamax в протистоянні з VHS в 80-х, “плазма” була переможена більш дешевою у виробництві технологією, нехай і не найкращою за якістю. Поява OLED телевізорів остаточно добила плазмові матриці.

До речі, слово “плазма” в нашій країні нерідко асоціюється з будь-яким сучасним широкоформатним телевізором, але це вкрай невірне тлумачення. “Плазма” – це вид газорозрядних екранів, заснованих на явищі світіння люмінофора під впливом ультрафіолетових променів, що виникають при електричному розряді в іонізованому газі.

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect був запущений у 2010 році як окремий додаток для Xbox 360 і поставлявся разом з Xbox One на старті. Це була дуже продумана і просунута система інфрачервоних камер з датчиками і мікрофоном, яка могла автоматично розпізнавати користувачів і відстежувати положення тіла в просторі і навіть відповідати на голосові команди. Фактично Kinect рятував користувачів від контролера, а самі ігри були дуже активними і орієнтованими на веселе проведення часу в компанії друзів.

Ідея Kinect була явною спробою конкурувати з панівним конкурентом в особі Nintendo Wii, яка була в рази слабкіша за PS3 і Xbox 360, але була привабливішою за рахунок своїх унікальних контролерів і цікавих ігор під них. Але спроба Microsoft поглинути аудиторію казуальних гравців за рахунок Kinect виявилася провальною.

Ігри розчаровували і страждали від частих збоїв і неточної фіксації рухів. Апаратне забезпечення дійсно випереджало свій час, але Microsoft не змогла вигадати дійсно цікавих ігор під Kinect або хоч якось розширити його використання крім управління жестами.

Google +

Google+

Google+

Google і без того сумно відома своїм кладовищем проектів, в яких зібрані сервіси, що не виправдали очікування. До Google Reader, Google Buzz, Google Glass, Project ARA, Nexus Player, Chromecast Audio, Project Tango, Google Now, Allo, Picasa, Google Wave, Google Goggles, Google Daydream в минулому році приєдналася соціальна мережа Google+. Цей проект, можливо, найбільша поразка пошукового гіганта в минулому десятилітті.

Google не вперше намагалася конкурувати з Facebook. Але на Google+ покладалися великі надії. У соціальній мережі пошукового гіганта були реалізовані власні цікаві можливості: кола спілкування, сторінки для підприємств, кнопка “+1”, спільноти за темами, та й сама мережа працювала швидше. Спочатку в Google+ дійсно бачили конкурента Facebook. Але згодом з’ясувалося, що залученість користувачів була низькою, а показники відвідувань були завищені. Редизайн і поділ основних функцій на окремі додатки мало чим допомогли, і Google закрив проект у 2019 році.

Windows Phone

Windows Phone

Windows Phone

На початку десятиліття Microsoft запізнилася з виходом на мобільний ринок. До 2010 року Apple iPhone захопила світ штурмом, а Android почав привертати увагу все більшої кількості виробників. Windows Mobile прийшла надто пізно – 11 жовтень 2010 року. Microsoft щосили намагалася утримати частку на зростаючому ринку смартфонів. Windows Phone 7 приваблювала сміливим підходом до інтерфейсу, але страждала від ряду проблем, які не дозволяли використовувати пристрої з цієї мобільної ОС комфортно. Коли Microsoft випустила Windows Phone 8, їй вдалося збільшити свою частку на ринку, але компанія розлютила багатьох постійних клієнтів, які залишилися з пристроями Windows Phone 7 і не змогли оновитися на нову версію ОС.

Windows Phone досягла свого піку в 2013 році з часткою ринку 3,4%. Nokia була однією з небагатьох компаній, яка все ще виробляла пристрої Windows Phone зі змінним успіхом. Потім Microsoft купила крило фінської фірми з виробництва мобільних пристроїв і почала випускати власні смартфони Lumia – це не спрацювало. До 2014 року продажі скоротилися, і великі виробники стали більше орієнтуватися на Android.

Microsoft спробувала перезавантажити мобільну вісь ще раз з випуском Windows 10 Mobile в 2015 році, але до 2017 року вона фактично припинила працювати, коли вона отримала останнє оновлення. У 2019 Microsoft відкрито попросила користувачів переключитися на Android або iOS, і згорнула проект своєї мобільної операційної системи.

3D і вигнуті телевізори

3D TV

3D TV

Фільм “Аватар”, що вийшов в кінці 2009 року виглядав чудово в кінотеатрах IMAX, що змусило споживачів думати, що технологію 3D, яка набирає популярності, чекає успіх. У свою чергу виробники телевізорів вирішили, що, якщо кінотеатри продаватимуть дорожчі квитки на 3D-фільми, то вони зможуть продавати дорожчі 3D-телевізори споживачам. Щоб “струсити” побільше грошей з покупців, виробники також ввели моду на вигнуті екрани, які нібито дозволяли краще зануритися в те, що відбувається на ТБ. Це не спрацювало.

На практиці різниці між плоским і зігнутим екраном не відчувалося, причому перший був ще незручний – на стіні займав більше місця, а коштував дорожче. Технологія 3D виявилася занадто дорогою і вимагала від телевізора більш високої потужності і дорогого екрану з високою частотою розгортки, а перегляд фільмів в окулярах був не зовсім комфортним. До 2016 року виробництво телевізорів з 3D і вигнутими екранами почало падати, і до 2019 року вони практично повністю зникли з ринку.

Nintendo Wii U

Nintendo Wii U

Nintendo Wii U

Якби не провал з Nintendo Wii U, японський виробник не зміг би випустити Switch – найпопулярнішу ігрову приставку на кінець 2019 року. Закладені в ігровій приставці Wii U ідеї були правильні і навіть випередили свій час – можливість відмовитися від екрану телевізора і насолоджуватися іграми на вбудованому в геймпад 6,2-дюймовому дисплеї. Однак основний контролер Wii U був дуже громіздким для використання в якості додаткового дисплея, який повинен доповнювати дію на телевізорі.

Також обіцяної свободи не сталося – геймпад залежав від своєї базової станції і не дозволяв виходити далі меж кімнати. Хоча у приставки були потужні сторони, на кшталт апаратної підтримки ігор від Nintendo GameCube, Wii і навіть DS, цікавих ігор від виробника, компанія не змогла налагодити грамотний маркетинг – Wii U позиціонувалася як “дитяча” і не вельми приваблива для хардкорних геймерів. Погіршив ситуацію невдалий час виходу консолі – в акурат до анонсу і наступного виходу PlayStation 4 і Xbox One, що тільки сильніше знизило інтерес до Wii U. У Врешті замість очікуваних 100 мільйонів проданих моделей було реалізовано лише 14 мільйонів. У 2017 році виробництво Wii U було припинено на догоду новій Nintendo Switch.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *